Skriveråd til sproglig og kommunikativ analyse af ikke-fiktive tekster
Analyseopgavens struktur |
Tips og tricks
|
Indledning
Krav: Præsentation af teksten. Hvem, hvad, hvor. Præsenter også tekstens overordnede problemstilling.
En god indledning kan fx være kendetegnet ved at være:
|
Husk at læse opgaveformuleringen grundigt igennem.
|
Analysens fokuspunkter vil typisk være:
En god analyse kan være kendetegnet ved at:
|
Husk:Du skal afdække tekstens problemstilling, fremstillingsform og intention. Der er ikke fokus på selve sagen, men på fremstillingen af sagen. Vælg at se på de forhold, der er relevante for teksten. Altså f.eks. ikke noget med, at der ikke anvendes retoriske spørgsmål. Det kan være en irrelevant iagttagelse.
|
Afslutning
Alt efter opgaveformulering skal din opgave indeholde:
En god afrunding på den endelige opgave kan være kendetegnet af, at du bevæger dig fra analysens konkrete niveau til et mere abstrakt og overordnet niveau. Det kan være en god idé, hvis du afslutningsvist viser tilbage til din indledning, så du rent indholdsmæssigt binder en sløjfe.
|
Du skal vurdere synspunkter og argumenter, vurdere sprog og fremstillingsform, vurdere en reklames gennemslagskraft. Og disse vurderinger skal være velbegrundede og med danskfaglig forankring.
Hvis du nævner oplevelsesværdien af en tekst, skal du altid koble det med danskfaglige begreber og vurderingskriterier.
|