Øvelse Markedskort

Opgave der skal træne de studerende i følgende kompetancer:

  • Ræsonnementskompetence
  • Tankegangskompetence
  • Problembehandlingskompetence
  • Modelleringskompetence
  • Kommunikationskompetence
  • Databehandlingskompetence

Markedskort

En dansk producent af cider er efter et år på markedet ikke tilfreds med sit mærkes position på markedet. Omsætningen er 20 % lavere end målet for det første år, og markedsandelen er betydeligt lavere end den nærmeste konkurrents markedsandel.

Producenten har derfor fået foretaget en markedsanalyse, der har givet grundlag for at udarbejde et markedskort for producentens mærke og den nærmeste konkurrents mærke:

Eget mærke

Konkurrentens mærke

  1. Foretag en analyse af producentens mærkes position på markedet, idet du sammenligner med det konkurrerende mærke.
  2. Fremsæt forslag til, hvilke ændringer producenten bør foretage for at styrke sit mærkes position på markedet.
  3. Vil du anbefale producenten primært at anvende push- eller pull-strategien ved markedsføring af cider?

Du har 45 minutter og derefter skal opgaven afleveres til din underviser.

God fornøjelse