Øvelse Strategi i krise

Opgave der skal træne de studerende i følgende kompetancer:

  • Ræsonnementskompetence
  • Tankegangskompetence
  • Problembehandlingskompetence
  • Modelleringskompetence
  • Kommunikationskompetence
  • Databehandlingskompetence

Bang & Olufsen

Bang & Olufsen er en dansk virksomhed, der fremstiller video- og audioudstyr. Virksomheden blev grundlagt i 1925 af Peter Bang og Sven Olufsen. Bang & Olufsen er en virksomhed, der satser på internationale markeder, og som sælger deres produkter verden over. Virksomheden har gennemgået en kraftig udvikling, men er løbet ind i vanskeligheder som følge af den økonomiske krise i 2009.

Informationer

Kilde 1 Bang & Olufsen i Struer står til milliardgevinst med aftaler med de japanske elektronikkoncerner Sony og Sanyo om ny forstærkerteknologi. Ellers viste B&Os regnskab fra tredje kvartal, at den økonomiske nedtur også har ramt i Struer.Politiken, 19.04.2001: B&O går sammen med japanske giganter
Kilde 2 Forbrugere i Europa og USA er pludseligt holdt op med at købe stort ind af luksusvarer. Det fastslår Bang & Olufsen, der ser ud til at være ramt af afmatning i verdensøkonomien. Flere producenter af forbrugsgoder kan følge efter.Jyllands-Posten, 10.01.2008: B&O i børsstormvejr
Kilde 3 Det er typisk på bunden af en lavkonjunktur, at det er mest oplagt at overtage en virksomhed med et stærkt brand som B&O. Det vil være klassisk, at der kan komme et bud,« siger aktieanalytiker Kenneth Winther, Capinordic.Jyllands-Posten, 15.03.2008: B&O ramt af ny nedtur
Kilde 4 Sony vil have egne centre i de største byer, og målet er bl. a. at kapre kunder fra det trængte Bang & Olufsen. Den nye teknologi udvikler sig så hurtigt, at de store globale aktører har en fordel i forhold til mindre og mere nicheprægede konkurrenter.Jyllands-Posten, 29.04.2008: Sony vil fordoble i Danmark
Kilde 5 Bang & Olufsen skal finde vej gennem den aktuelle krise ved hjælp af fokusering. Den nye koncernchef tror, at han på den måde trods finanskrisen og alvorlig nedtur i salget kan sikre, at Struer-koncernen ligger i front internationalt.”Pole Position” betyder, at B&O nu – ud over eksklusive lydsystemer til biler – skal fokusere på selskabets audio- og videoprodukter. Der kommer derfor ikke flere nye produkter inden for mobiltelefoner, MP3-spillere og lignende. I stedet koncentreres, og samtidig skal der gennemføres ændringer, så der nu anvendes én fælles digital teknologiplatform til produkterne. Det skal gøre B&O i stand til hurtigere at lancere nye produkter, end tilfældet har været hidtil.

Jyllands-Posten, 05.11.2008: B&O’s svære race (læs fakta om B&O’s strategiplan i artiklen)

Kilde 6 Foruden Danmark har B&O kun haft vækst i Rusland og Kina, som indtil videre er små markeder for den danske producent af lyd og billede i luksusklassen.Jacob Pedersen understreger, at B&O nødvendigvis må øge omsætningen i store lande som Storbritannien og Tyskland. »B&O har en udfordring på dette område, for det er de færreste internationale virksomheder, som bliver fede af at have Danmark som det største marked,« siger Jacob Pedersen.

Jyllands-Posten, 26.01.2010: B&O hænger i dyndet

Kilde 7 Bang & Olufsen skulle være opskriften på, hvordan Danmark kan retfærdiggøre de høje lønninger – ved at sælge topdesign til høje priser. Men nu er selskabet blevet eksemplet på, hvordan nogle danske virksomheder er snublet i produktiviteten, og det er der ikke råd til i en nådesløs konkurrence.»Den helt korte version er, at de ikke har været gode nok til at opfinde nye produkter, de har heller ikke været hurtige nok til at komme med nyheder – og så skal det retfærdigvis siges, at de er blevet ramt hårdt af den finansielle krise,« opsummerer senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank.

Jyllands-Posten, 24.02.2010: En luksuslammer

Kilde 8 B&O kan med lanceringen af et billigere tv-produkt i næste uge komme til at kannibalisere alvorligt på sin i forvejen sivende kerneforretning. Der er stor risiko for, at virksomheden kommer til at skære rigtig mange tommer af sin indtjening på de dyre audio- og video- produkter.Det nye tv lanceres under det såkaldte subbrand B&O Play, som skal skaffe nye, yngre kunder til. Det sendes i butikkerne på et tidspunkt, hvor salget af tv-apparater ellers ventes at stige, fordi der til sommer kommer både fodbold-EM og OL på skærmen.

Børsen, 26.04.2012, Sandhedens time for ny B&O-strategi

Kilde 12 Hovedproduktet i B&O Plays udvidelse fra ét enkelt produkt til nu at kunne kaldes en serie, er tv-apparatet Beoplay V1, der leveres i to forskellige størrelser, henholdsvis 32 og 40 tommer.Derudover lancerer B&O Play en kombineret holder, ramme og højttaler til Apples populære ipad for at give den ekstra liv i de tilfælde, hvor man benytter den til at se film og videoklip eller høre musik fra den, og hvor det derfor kan være praktisk at kunne stille den fra sig.

Børsen, 12.05.2012, Lavpris i B&O-målestok

 

I denne opgave skal du finde forhold i Bang & Olufsens omverden, der har betydning for virksomhedens interne og eksterne situation. Ovenstående er citater fra forskellige kilder, som du kan bruge til at besvare spørgsmålene. Læs kilderne og find selv flere informationer.

Udarbejd en opgave med en analyse af B&O’s interne og eksterne situation. I analysen skal indgå:

  1. Bang & Olufsens mission/vision og værdier. Diskuter hvorvidt man kan og skal leve op til sine værdier i en krisetid.
  2. Beskrivelse af Bang & Olufsens kernekompetence
  3. Beskrivelse af Bang & Olufsens konkurrenceevne
  4. Værdikædeanalyse
  5. SWOT-opstilling og evt. en omverdensmodel.

Brdensmodel.